Bemutatkozás

Az alapításának 70. évfordulóját ünnepelő, és az ország első ének-zenei
általános  iskolájaként 1950-ben létesült Iskola napjainkban Kecskeméti Kodály Zoltán Ének-zenei Általános Iskola, Gimnázium, Szakgimnázium és Alapfokú Művészeti Iskola néven működik.

Az Intézményben az ének-zenét emelt szinten oktató általános iskolára épül a négy évfolyamos gimnázium, valamint a szakgimnázium – klasszikus zenész, néptáncos és népzenész tagozattal. Az éneklést és a kiemelkedő színvonalú kórusmunkát az általános iskolások és a gimnazisták az alapfokú művészeti iskola klasszikus zenei, népzenei és néptánc tanszakain folytatott tanulmányokkal egészíthetik ki.

Az alapfokú művészetoktatás kereteiben, zeneművészeti ágon magánéneket, zongorát, orgonát, hegedűt, gordonkát, gitárt, fuvolát, oboát, klarinétot, szaxofont, fagottot,  trombitát és ütőhangszereket, valamint népihegedűt, népi furulyát, citerát és népi éneket tanulhatnak a növendékek. Táncművészeti ágon néptánc oktatás folyik.

A szakgimnázium zeneművészeti tagozatán az alábbi tanszakok működnek: billentyűs (zongora, orgona, csembaló), ütős, vonós, húros (hegedű, mélyhegedű, gordonka, nagybőgő, gitár), fafúvós (fuvola, oboa, klarinét, fagott, szaxofon), rézfúvós (kürt, trombita, harsona), magánének, zeneelmélet- szolfézs. Párhuzamos képzéssel a szakmai tantárgyakat a közismereti tárgyakkal egyidejűleg tanulják a diákok.

A szakgimnázium néptánc tagozata 1999 óta működik intézményünkben.

Általános iskolánk és gimnáziumunk az ének-zenei nevelést elsősorban a személyiségfejlesztés egyik lehetőségének tekinti, ugyanakkor fontosnak tartja a zenei tehetségek felkutatását, támogatását, zenei pályára való felkészítését is.

Mindemellett nagy gondot fordít a közismereti tárgyak magas színvonalú oktatására.

Bemutatkozó film: https://youtu.be/HLCOd5iBnws

A szakgimnázium elsődleges célja, hogy felkészítse a tanulókat a zenei, illetve a néptáncművészeti továbbtanulásra. 

A kompetenciamérések eredményei az országos összehasonlításban előkelő helyet juttatnak mind az általános iskolának, mind a gimnáziumnak és a szakgimnáziumnak. Tanítványaink az országos átlag fölötti színvonalon teljesítik a követelményeket.

Nevelő-oktató munkánk valamennyi területén figyelemre méltók a versenyeken szerzett kiváló helyezések is.

Általános iskolásaink szinte kivétel nélkül érettségit adó középiskolában folytatják tanulmányaikat, a legtöbben saját gimnáziumunkban és szakgimnáziumunkban tanulnak tovább, de sikeresen felvételiznek más gimnáziumokba is.

Saját gimnáziumunk tanulói képességeiknek és érdeklődésüknek megfelelően bármely választott tárgyból készülhetnek emelt szintű érettségi vizsgára.

A gimnazisták pályaorientációja igen változatos, nem csupán a humán tárgyakból, a reál tárgyakból is sikeresek lehetnek. 

A szakgimnáziumból a legtöbben már a közismereti érettségi után bekerülnek a Zeneakadémiára, az egyetemek zeneművészeti karára, főiskolákra.

Az iskola művészeti csoportjai kimagasló eredményeket mutattak föl az elmúlt években. Hét kórusa – az Antanténusz, a Miraculum, az Aurin kórus, a Fiúkórus, a Vegyes kar és a Kodály Zoltán leánykar – számos elismerést szerzett nemzetközi és hazai versenyeken, fesztiválokon.

Az egyik legemlékezetesebb szereplés a Kínában megrendezett kórusolimpián való föllépés volt, az Aurin kórus folklór kategóriában olimpiai bajnok lett.

A szakgimnázium vonós zenekara nagy élményt jelentő hangversenyekkel ajándékozta meg az iskolai és városi közönséget számos alkalommal, s ugyancsak szép eredményeket ért el a zeneművészeti szakközépiskolák országos versenyén.

Alapfokú művészeti iskolánk elnyerte a minősítő bizottság KIVÁLÓ MINŐSÍTÉSÉT eddigi eredményei, a tantestület felkészültsége és a tárgyi feltételek alapján.

Az iskola hangversenyterme gazdag hangversenyéletnek ad teret. A tanulók ilyen módon a legmagasabb szintű szabadidős tevékenységhez, a legkulturáltabb időtöltéshez kaphatnak segítséget.

Tornatermünkben és sportudvarunkon délutánonként is sportolhatnak a diákok a testnevelők által vezetett sportkörökben. Az iskola egyik kosárcsapata 2002-ben olimpiai bajnok volt az országos diákolimpián, de az elmúlt években is több alkalommal jutottak be a döntőbe, majd előkelő helyezéseket szereztek.

Iskolánk 2002-ben megkapta a Magyar Zene- és Művészeti Iskolák Szövetségének Művészetoktatásért intézményi díját, 2005-ben a Kodály Intézetért című elismerést, valamint a Magyar Örökség Díjat. 2010-ben pedig a Pro Renovanda Cultura Hungariae

Alapítvány Kodály Zoltán díjával ismerték el nevelő-oktató munkáját. 2016-ban az Európa Jövője Egyesület Európa Gyermekeinek Jövőjéért díjban részesült.  

Tehetséggondozó tevékenysége alapján az elmúlt tanévben másodszor is akkreditált kiváló tehetségponttá nyilvánították intézményünket.  

Tantestületünkből sok pedagógus rendelkezik rangos szakmai, pedagógiai díjakkal és állami kitüntetésekkel.

Igazgatói köszöntő

Tisztelettel és szeretettel köszöntöm Önt iskolánk honlapján.

 

“A zenével nem csak zenét tanulunk. Az ének felszabadít, bátorít, gátlásokból, félénkségből kigyógyít. Koncentrál, testi-lelki diszpozíción javít, munkára kedvet csinál, alkalmasabbá tesz, figyelemre-fegyelemre szoktat.” Kodály Zoltán

Amikor 1950-ben az ország első ének – zenei iskolájaként Kecskeméten elindult az első évfolyam, a legfőbb iránymutató Kodály Zoltán szavai voltak: “zene nélkül nincs teljes ember!” Intézményünk pedagógiai programja “…zenével nemcsak zenét tanulunk” kifejezi mindkét intézményegységünk zene-, illetve művészetközpontú nevelő-oktató tevékenységét. Ugyanakkor utal arra is, hogy a zene- és művészetoktatással egyenrangúnak tekintjük a közismereti tárgyak tanítását, arra törekszünk, hogy a nevelésnek-oktatásnak e két területe egyensúlyban legyen. Az idézet mindemellett rámutat arra is, hogy nevelőmunkánkat Kodály Zoltán zenepedagógiai elképzeléseire alapozzuk, valamint arra a tapasztalatra és felismerésre, hogy az intenzív zenetanulás jótékony hatással van más tantárgyak ismereteinek elsajátítására, a különféle képességek, kompetenciák fejlesztésére. Nagy szerepet tulajdonítunk Kodály Zoltán szellemi hagyatékának ápolására.

Főbb elismeréseink

2001.   “A Magyar Művészetoktatásért” intézményi szakmai díj,

2005.   Magyar Örökség Díj,

2010.   Pro Renovanda Cultura Hungariae Kodály Zoltán díj, 

2018.   Hungarikum díj átvétele, Kodály Zoltánné kérésére iskolánk igazgatója képviselte a 
           Kodály koncepciót a Parlamentben.

 

Bízom abban, hogy honlapunkon hasznos tudnivalókat talál iskolánk működéséről, képzéseinkről, intézményünk mindennapi életéről. További információkért keressenek bennünket az elérhetőségeinken!

Tisztelettel:

Balogné Papp Boglárka

intézményvezető

Az intézmény tanárai és dolgozói

Név

Szakképzettségek, végzettségek

Státusz

MK

Feladatellátási hely

Abonyi Attila

ütőhangszertanár, kamaraművész

R

AMI

AMI

Agócs Márta Melinda

okleveles szolfézstanár, okleveles gordonkaművész, -tanár, általános iskolai énektanár, okleveles gordonkatanár

 Ó

 SZG

 SZG

Antal Erika

népi játék- női ruha és viseletkészítő 

T

 

Technikai

Antoni Andrea

okleveles ének-zene tanár, szolfézstanár, karvezető tanár, szakvizsgázott mentorpedagógus

T

ének

SZG

Aszódiné Pálfi Edit Andrea

matematika szakos általános iskolai tanár, rajz szakos általános iskolai tanár, 

T

reál

Á

Bajáki-Gulyás Anett

óvodapedagógus, általános iskolai tanító 

T

alsós

Á

Balázs Gergely Ádám

érettségi, karvezető kurzus

T

ének

SZG

Balog Előd

okleveles gordonkaművész, -tanár, 

T

AMI

AMI

Balogh Ildikó Piroska

okleveles tánctanár (néptánc), 

T

néptánc

SZG, AMI

Balogné Papp Boglárka

okleveles ének-, zenetanár, szolfézstanár, karvezető, szakvizsgázott pedagógus

T

ének

 

Bárány Hedvig

matematika, kémia szakos tanár

T

reál

Á

Barna György

okleveles angoltanár, biológia szakos tanár,  technika szakos tanár,  angol szakos nyelvtanár, rekreáció-szervező

T

idegen nyelv

Á, G, SZG

Bartáné Molnár Anikó

magyar nyelv és irodalom szakos általános iskolai tanár, történelem szakos általános iskolai tanár, szociálpedagógus, gyermek- és ifjúságvédelmi, kriminálpedagógiai és tanácsadó tanári spec.,felsőoktatási diáktanácsadó,  mentálhigiénés szakember, mentorpedagógus

T

humán

Á

Bedőcsné Szabó Rita Klára

etnográfus, táncpedagógus (néptánc szakirány),  okleveles tánctanár (néptánc), 

T

néptánc

SZG, AMI

Bencéné Nagy Györgyi Erika

magyar nyelv és irodalom szakos bölcsész és középiskolai tanár, magyar nyelv és irodalom szakos tanár, óvodapedagógus

T

humán

Á, G, SZG

Bernhardt Ágota

általános iskolai tanító

T

alsós

Á

Beszéné Éliás Katalin Mária

zongoratanár, kamaraművész, énekes zongorakísérő-korrepetitor, 

R

SZG

SZG

Bibok Róbert Béla

okleveles technika szakos középiskolai tanár , általános iskolai tanító ember és társadalom műveltségi területen, 

Áttanító

 reál

Á

Bognár Gabriella

okleveles néprajz szakos bölcsész, etnográfus

Ó

néptánc

SZG

Boncz Norbert Ákos

általános iskolai tanító idegen nyelv szakképesítéssel

T

napközi

 Á

Bozsóki Gergely

érettségi, okleveles gitártanár

T

SZG, AMI

SZG, AMI

Böde-Harkai Csilla Anna

táncos és próbavezető (néptánc); okleveles tánctanár (néptánc),

 

 

 

Buday Rezső György

történelem, földrajz szakos tanár

T

humán

G

Cziglényi Gábor

mélyhegedűtanár, kamaraművész, okleveles mélyhegedűművész, -tanár, 

Ó

SZG

SZG

Csákóné Törteli Anita

zeneiskolai hegedűtanár, 

T

AMI

AMI

Csapó Katalin

fizika szakos középiskolai tanár, kémia szakos középiskolai tanár

T

reál

Á, G, SZG

Csík János

népi vonós (hegedű) előadóművész

R

AMI

AMI

Csitári Andrea

általános iskolai tanító

T

alsós

Á

Csordásné Pásti Natália

okleveles középiskolai informatikatanár, okleveles technikai-, életvitel- és gyakorlat-tanár

T

reál

Á, G, SZG

Csőkéné Varga Anikó

általános iskolai tanító óvodapedagógus szakkollégiumi képzéssel

T

alsós

Á

Dinnyés Dorina

érettségi

T

alsós

Á

Dobos Zsolt

minőségügyi szakmérnök, mérnökinformatikus, informatikai mérnöktanár

MB

 

Technikai

Dr. Debreczeni Józsefné

magyar nyelv és irodalom szakos középiskolai tanár,  történelem szakos középiskolai tanár

T

humán

G, SZG

Dr. Feketéné Rodler Anett

zongoratanár, kamaraművész, olasz nyelv és irodalom szakos tanár

T

AMI

AMI, SZG

Dr. Holeczné Morvai Ildikó

földrajz, testnevelés szakos általános iskolai tanár

T

reál

Á

Dr. Kara László Zoltánné

német szakos nyelvtanár, magyar nyelv és irodalom szakos tanár, orosz szakos tanár, magyar nyelv és irodalom szakos bölcsész és középiskolai tanár, 

T

Idegen nyelv

Á, G, SZG

Dr. Vajdáné Sanda Anita Judit

angol nyelv és irodalom szakos tanár, általános iskolai tanító idegen nyelv szakképesítéssel, szakvizsgázott mentorpedagógus

T

Idegen nyelv

Á, G, SZG

Dratsai Ákos

fuvolatanár, kamaraművész

T

SZG

SZG

Dratsainé Berényi Beáta Csilla

fuvolatanár, kamaraművész

T

SZG

SZG

Dudás Ditta

érettségi, vállalkozási és bérügyintéző, vállalkozási mérlegképes könyvelő, felsőfokú közgazdász asszisztens kereskedelmi szakirány

T

 

Technikai

Dudásné Szécsi Edit Magdolna

énekművész tanár, magánének tanár, okleveles operaénekes

R

SZG

SZG

Durányik László

matematika szakos tanár, ének-zene szakos általános iskolai tanár,  muzikológus, okleveles zenei menedzser

 T

ének

Á, SZG

Edőcs Fanni

klasszikus csembaló előadóművész, okleveles csembalóművész

T

AMI

AMI

Fazekas Milán

érettségi, számítógéprendszer-karbantartó

T

 

Technikai

Fecola Gadi

okleveles képzőművész-tanár, okleveles szobrászművész

T

 ttanulószoba

Á

Földi János

kürttanár, okleveles kürttanár, közoktatási menedzser,  klasszikus furulya előadóművész

T

AMI

AMI

Földiné Mészáros Orsolya

okleveles klarinétművész, -tanár

R

AMI

AMI

Gábor Anna

közgazdász gazdálkodási és menedzsment alapképzési szakon

T

 

Technikai

Gál Petra

alapszakos szabad bölcsész (esztétika)

 

humán

Technikai

Gerebenné Bresák Zita

biológia szakos tanár, testnevelés szakos általános iskolai tanár

T

reál

Á

Gerhát László

okleveles zongoraművész, -tanár, zeneiskolai zongora-tanár,  okleveles karmester

T

SZG

SZG

Gerhátné Papp Rita

okleveles zongoraművész, -tanár, okleveles csembalóművész, -tanár, zeneiskolai zongora-tanár

R

SZG

SZG

Géró Gábor

víz-gázvezeték és készülékszerelő, heggesztő és egyéb építőipari nyílt lánggal járó munkakör

T

 

Techinkai

Goncsarova Natalja Nyikolajevna

okleveles hegedűművész, -tanár

T

AMI

AMI

Hajagos-Tóth Gabriella

magyar-orosz szakos általános iskolai tanár,  főiskolai szintű angol nyelvtanár, szakvizsgázott pedagógus, tankerületi igazgatási és köznevelési vezető

T

idegen nyelv

Á, G, SZG

Heibl Anna Franciska

okleveles zongoraművész, -tanár, okleveles csembalóművész, 

 

 

 

Héjja Bella Emerencia

okleveles zeneismeret-tanár, okleveles népzenetanár (népi ének)

R

AMI

AMI, SZG

Hertelendyné Nagy Ágnes

 

általános iskolai tanító

T

alsós

Á

Horváth Zsófia Zsuzsanna

ének-zenetanár, karvezető, szomatopedagógus, gyógypedagógus

Ó

ének

Á

Horváth-Szijjártó Brigitta

érettségi, rendészeti igazgatásszervező (igazgatásrendészeti),  pénzügyi-számviteli ügyintéző

T

 

Technikai

Huppert Andrea

zongoratanár, zongoraművész-tanár

R

AMI

AMI

Imre Magda

érettségi

T

 

Technikai

Juhász Ágnes

okleveles hegedűművész, -tanár

T

SZG

SZG

Kádárné Dr. Balla Anita

 jogász, közgazdász, jogi szakvizsga

Ó

SZG

 

Karácsony Lajos

zeneiskolai trombitatanár, okleveles trombitatanár, 

Áttanító

 

 

Karácsony Lajosné

általános iskolai tanító

Ó

 

Á

Kávai Mónika

történelem szakos középiskolai tanár,  magyar nyelv és irodalom szakos középiskolai tanár

T

humán

Á, SZG

Kégel Tamás

okleveles testnevelés szakos középiskolai tanár

T

reál

Á, G

Kókai-Szabóné Antal Noémi

ének-zenetanár, karvezető

 

 

 

Koplyai Márta Mária

általános iskolai tanító ének szakkollégiumi képzéssel, táncpedagógus

Ó

alsós

Á

Koroknai Szandra Julianna

általános iskolai tanító

T

alsós

Á

Kósáné Pálfi Nikolett

okleveles ének-zene tanár, táncpedagógus,  ének-zenetanár, karvezető

T

ének

Á, G

Kovács Dávid

okleveles orgonaművész, -tanár

R

AMI

AMI

Kovács Tamásné

ének-zenetanár, karvezető, szolfézstanár, óvodapedagógus, szakvizsgázott mentorpedagógus

T

ének

Á, SZG

Kovácsné Simon Márta Éva

gordonkatanár, kamaraművész, szolfézstanár

T

AMI

AMI

Králik Nikoletta

ügyintéző titkár, érettségi

T

 

Technikai

Krucsó Erika

óvónő,  biológia szakos tanár,  okleveles természetismeret-tanár, okleveles biológus,  általános iskolai tanító, gyógypedagógus

T

alsós

Á

Lakner Mária Erika

okleveles német szakos középiskolai tanár, népművelő,  német szakos általános iskolai tanár

T

Idegen nyelv

Á, G, SZG

Lestákné Valasek Szilvia

okleveles zongoraművész, -tanár

T

AMI

AMI

Lócziné Németh Judit

általános iskolai tanító

T

alsós

Á

Lovászné Gajdos Éva Mária

zongoratanár

Ó

AMI

AMI

Lőrinczné Vincze Tünde

bibliaoktató,  rajz szakos általános iskolai tanár,  általános iskolai tanító

T

alsós

Á

Maár Andrásné

magyar nyelv és irodalom szakos általános iskolai tanár,  általános iskolai énektanár

T

humán

Á

Maczák Áron

okleveles klarinéttanár

R

SZG

SZG

Madarász Edina

gyógypedagógus tanulásban akadályozottak pedagógiája szakirányon,  általános iskolai tanító,  óvónő, 

T

 

Á

Madarász Éva Andrea

zongorakísérő, zongoratanár okleveles zongoraművész, -tanár

R

SZG

 

Majoros Zsuzsanna

okleveles szolfézstanár, okleveles zongoratanár, okleveles énektanár

Ó

AMI

AMI

Márkli Zsuzsanna Teodóra

néptáncos, okleveles néptánc tánctanár

T

SZG

 SZG

Matin Enikő

hegedűtanár, kamaraművész, óvodapedagógus

T

AMI

AMI

Matócsiné Csabai Krisztina

okleveles kémia szakos középiskolai tanár, okleveles fizika szakos középiskolai tanár, számítástechnika szakos középiskolai tanár, okleveles technikatanár

T

reál

Á, G, SZG

Mátrai Katalin

magyar nyelv és irodalom szakos tanár,  orosz szakos általános iskolai tanár, német nyelvtanár, okleveles német nyelv és irodalom szakos bölcsész és tanár

T

Idegen nyelv

Á, G, SZG

Mészáros János

okleveles középiskolai földrajztanár, okleveles középiskolai biológiatanár

T

reál

Á, G, SZG

Mézes Éva

általános iskolai tanító vizuális nevelés műveltségi területen, okleveles neveléstudomány szakos bölcsész

T

alsós

Á

Miskolczy István

okleveles történelem szakos bölcsész és tanár, okleveles földrajz szakos tanár

T

humán

Á

Móczár Lászlóné Nagy Márta

matematika szakos általános iskolai tanár, ének-zene szakos általános iskolai tanár, táncpedagógus-gyermektáncoktató

T

néptánc, tanulószoba

AMI,Á

Molnár Krisztina

általános iskolai tanító,  óvónő

T

alsós

Á

Molnár Máté

érettségi, néptáncos és próbavezető

T

néptánc

néptánc

Mudrák Mariann

okleveles magánénektanár, klasszikus ének előadóművész

T

SZG, AMI

SZG, AMI

Nagy Otília

vizuális nevelőtanár

T

 

 

Nagygyörgy Ildikó

német szakos tanár, művelődésszervező

T

tanulószoba

Á

Nagyné Kiss Tímea

okleveles angol nyelv és irodalom szakos bölcsész és tanár, okleveles angoltanár,  főiskolai szintű olasz nyelvtanár

T

Idegen nyelv

Á, G

Nagyné Lelkes Anikó

matematika szakos tanár, általános iskolai tanító, oktatásinformatikus,  számítástechnikai szoftverüzemeltető

T

reál

Á, SZG

Nagyné Szita Magdolna Zsófia

matematika szakos középiskolai tanár, fizika szakos középiskolai tanár

T

 reál

 G

Nagy-Szabóné Palócz Ilona Terézia

általános iskolai tanító

T

alsós

Á

Oppelt Józsefné

általános iskolai tanító, orosz nyelv és irodalom szakos általános iskolai tanár, pedagógia szakos előadó, pszichológus

Ó

 

 

Ország Attila József

általános iskolai tanító,  központi fűtés- és csőhálózat-szerelő, számítógép-kezelő

T

 

Technikai

Oszip Ágnes

testnevelés szakos tanár, matematika szakos tanár

T

reál

Á

Palotás Gábor

okleveles ütőhangszerművész, -tanár

T

SZG, AMI

AMI, SZG

Patkós László

matematika szakos tanár, művészeti rajz szakos középiskolai tanár, rajz szakos tanár, mozgókép- és médiakultúra pedagógus, 

T

humán

G, SZG

Pék Ágnes Andrea

okleveles zeneiskolai gordontanár,  klasszikus zongora előadóművész

T

AMI

AMI

Pék Gáspárné

zongoratanár, angol szakos nyelvtanár,  ének-zenetanár,  zeneiskolai szolfézstanár

T

AMI

AMI

Polyák Zsóka

okleveles fuvolatanár, klasszikus fuvola előadó művész

R

AMI

AMI

Pulius Emese

fuvolatanár, kamaraművész, okleveles fuvolaművész, -tanár

T

AMI

AMI

Pusker Imre

okleveles karmester,  okleveles orgonaművész,  zeneelmélet tanár

T

SZG, AMI

SZG, AMI

Radványi Mária

okleveles zongoraművész, okleveles zongoraművész, -tanár

T

SZG

SZG

Révész László

okleveles orgonaművész, -tanár

R

SZG, AMI

SZG, AMI

Rimóczi Renáta

gyógypedagógus, általános iskolai tanító, okleveles neveléstudomány szakos bölcsész

T

alsós

Á

Ripcse-Karácsony Anna Piroska

okleveles néprajz mesterszakos bölcsész, okleveles néprajz szakos bölcsész, okleveles hon- és népismerettanár

T

 

 

Rózsa Hajnalka

biológia szakos tanár, földrajz szakos tanár

T

reál

Á

Rőfös-Horváth Szandra

érettségi

T

 

Technikai

Sajtos Anna

okleveles francia nyelv és irodalom szakos bölcsész és tanár, általános iskolai francia nyelvoktató tanító, francia szakos nyelvtanár, fejlesztő pedagógus

T

Idegen nyelv

Á, G

Seres József

zongoratanár

T

AMI

AMI

Siketné Pál Edit Zsuzsanna

nevelőtanár, érettségi, gyermek és ifjúságvédelmi ügyintéző, gépíró és szövegszerkesztő

T

 

Technikai

Somogyi Zoltán

okleveles zeneművész-tanár (okleveles fagottművész), fagott tanár

Áttanító

 

 

Sövény László

okleveles történelem szakos bölcsész és tanár

T

humán

Á

Szabó Zsuzsanna

fuvolatanár, kamaraművész

T

AMI

AMI

Szabó-Földes Mónika

okleveles oboatanár

T

AMI

AMI

Szabóné Várkonyi Emőke

általános iskolai tanító angol nyelvi szakkollégiumi képzéssel, teológus

T

napközi

Á

Szalainé Bagány Emese

matematika szakos középiskolai tanár,  fizika szakos középiskolai tanár, ének-zene szakos tanár

T

reál

Á, G, SZG

Szalontainé Buti Hedvig

földrajz szakos tanár, rajz szakos tanár

T

reál

Á

Szegediné Tóth Ildikó

okleveles ének-zene tanár, okleveles ének-zene tanár, magyar szakos általános iskolai tanár

T

ének

Á

Székely Melinda

balettművész, mesterfokozatú okleveles táncpedagógus

R

néptánc

SZG, AMI

Székely Tibor

ének-zene-, népzenetanár

Ó

AMI

 

Szélesi-Hortobágyi Krisztina

általános iskolai tanító

T

alsós

Á

Szikszai Krisztina

általános iskolai tanító

T

 

 

Szondiné Vörös Éva

matematika szakos középiskolai tanár,  fizika szakos középiskolai tanár

T

reál

G, SZG

Szőke Gyuláné

történelem szakos középiskolai tanár, okleveles orosz szakos középiskolai tanár

T

humán

G, SZG

Szűcs Magdaléna

zenekar- és kórusvezető előadóművész, okleveles kóruskarnagy művész,  okleveles zeneismeret-tanár, okleveles ének-zene tanár

T

ének

Á

Takács Henrietta

óvodapedagógus,  általános iskolai tanító

T

alsós

Á

Tarnóczy Krisztina

általános iskolai tanító, óvónő

T

alsós

Á

Tóth Eszter

klasszikus szaxofon előadóművész, okleveles zeneművész-tanár

Ó

SZG, AMI

SZG, AMI

Tóth László Ferenc

testnevelés szakos tanár, testnevelő tanár

T

reál

Á

Tóth-Pálné Szabó Erika

német nyelvtanár, okleveles német nyelv és irodalom szakos bölcsész és tanár

T

idegen nyelv

G, SZG

Ubrizsy Éva

magyar nyelv és irodalom szakos tanár, angol nyelv és irodalom szakos tanár

T

Idegen nyelv

Á, G, SZG

Vachterné Tóth Erika

magyar szakos általános iskolai tanár, könyvtáros, közgazdász

T

humán

KÖNYVTÁR

Vadas László

ének-zene szakos tanár, népzenetanár

T

AMI

AMI

Vajda Gréta

általános iskolai tanító 

T

alsós

Á

Vargáné Munkácsi Margit

általános iskolai tanító, óvodapedagógus

T

alsós

Á

Veliczky-Soós Gabriella

általános iskolai tanító angol idegen nyelvi műveltségi területen

T

alsós

Á

Vígh Vivien

gyógypedagógus pszichopedagógia szakirányon, angol nyelv és irodalom szakos tanár

R

 

Á

Vuityné Szabó Mária

általános iskolai tanító, 

 

 

 

Závogyánné Varga Ildikó

hegedűtanár, kamaraművész

T

AMI

AMI

Závori Erika

ének-zenetanár, karvezető, ének-zenetanár, karvezető, ének-zenetanár, karvezető

Ó

ének

Á

Az iskola története évszámokban

Az iskola alapításának előzményei, történetének legfontosabb eseményei

1947. december 16.: 65. születésnapja alkalmából Kodály Zoltánt Kecskemét városa díszpolgárává fogadta. Nemesszeghy Lajosné Szentkirályi Márta, a Kecskeméti Tanítóképző Intézet gyakorló iskolájának ének-szaktanítója vezetésével a zeneóvodások gyermekjátékokat, a gyakorló-iskola kórusa Kodály-műveket adott elő. Kodály Zoltán a következőket mondta a fiatal pedagógusnőnek:”Ez jó, csak nem szabad abbahagyni a hatéveseknél. Hadd folytassák az iskolában is!”

1949. június: Kodály Zoltán kecskeméti látogatása során ismét sugalmazta Nemesszeghy Lajosné Szentkirályi Mártának egy énekes iskola létrehozását.

1950 nyara: A tanárnő papírra vetette elképzeléseit, és kérvényezte az iskola 1. osztályának indítását.

1950. szeptember 22.: A minisztérium engedélyezte egy próbaévre az 1. osztály megszervezését, mely 19 fővel indult.

1950. október 27.: Az első tanítási nap.

1952. november 1.:  Az iskola önálló ének-zenei iskola lett, Szentkirályi Márta pedig igazgatói rangot kapott.

1952. december: Kodály Zoltán első látogatása az iskolában.

1953. szeptember: Megkezdődött a hangszeroktatás is.

1954: A minisztérium engedélyt adott a felső tagozat indítására.

1956: Az oktatási miniszter további énekes iskolák megnyitását tette lehetővé.

1957: A városi tanács művelődési osztályvezetője meg akarta szüntetni az iskolát

1964: Megépült az iskola új önálló épülete, az intézmény gimnáziumi tagozattal bővült.

1981: A Kodály Iskola zeneművészeti szakközépiskolai képzéssel bővült, és az egykori református Újkollégium épületébe költözött.

1997: Az Újkollégium visszakerült a Református Egyház tulajdonába. Az iskola jelenlegi épületébe, a felújított és kibővített Ferencz József laktanyába került.

2002: A Kodály iskola tevékenységét a Magyar Zeneiskolák Szövetsége A Magyar Művészetoktatásért intézményi díjjal ismerte el.

2005: Az intézmény megkapta a Kodály Intézetért díjat a több évtizedes együttműködés elismeréseként.

2005. december 17.:  A Kodály Iskola elnyerte a Magyar Örökség-díjat.

2007: Az intézmény alapfokú művészeti iskolája kiváló minősítést kapott.

2007 nyara: Az intézményi átszervezés során a Kodály iskolát összevonták az M. Bodon Pál Zeneiskolával, 3 óvodával és az Erdei Ferenc Művelődési Központban működő néptáncművészeti iskolával, melynek eredményeként létrejött a Kecskeméti Művészeti Óvoda, Általános Iskola, Középiskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény. A volt Kodály iskola a KMOI intézményegységeként működött tovább, alapfokú zeneoktatása néptánc-tanítással egészült ki.

2010: Az intézmény Kodály Zoltánról elnevezett egysége megkapta a Pro Renovanda Cultura Hungariae Alapítvány Kodály Zoltán díját a zeneszerző és zenepedagógus szellemi hagyatékának ápolásáért.

2013. szeptember: A közös igazgatású intézmény – az óvodák leválásával egyidejűleg – átkerült a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ fenntartásába. Az iskola újra viselheti a Kodály Zoltán nevet.

2016: A Kodály iskola Európa Gyermekeinek Jövőjéért Díjban részesült.

2016. szeptember 1-től.: Az intézmény szakközépiskolája szakgimnáziumként működik tovább. A teljes intézmény neve: Kecskeméti Kodály Zoltán Ének-zenei Általános Iskola, Gimnázium, Szakgimnázium és Alapfokú Művészeti Iskola. 

2017: Az intézmény Kodály iskolája másodszor is megkapta az Akkreditált Kiváló Tehetségpont címet.

2017. szeptember 1.: Az intézményből kivált az M. Bodon Pál Alapfokú Művészeti Iskola. A Kodályról elnevezett iskola továbbra is többcélú intézmény: Kecskeméti Kodály Zoltán Ének-zenei Általános Iskola, Gimnázium, Szakgimnázium és Alapfokú Művészeti Iskola néven.

 

Balogné Papp Boglárka

intézményvezető

Névadónk

Kodály Zoltán (Kecskemét, 1882. december 16.Budapest, 1967. március 6.)

 

Zeneszerző, zenetudós, népzenekutató, zenepedagógus, az MTA tagja, Kossuth-díjas (1948, 1952).

Atyja Frigyes MÁV-tisztviselő, anyja Jaloveczky Paulina, mindketten műkedvelő muzsikusok. A nagyszombati érseki gimnázium tanulója volt, emellett zenei tanulmányokat (zongora, hegedű, gordonka) is folytatott. 1900-tól Budapesten a tudományegyetemen – mint az Eötvös-kollégium tagja – a magyar és a német szakot hallgatta, a Zeneakadémián Koessler János zeneszerzés-növendéke volt. Az egyetemen 1906-ban doktorált A magyar népdal strófaszerkezete c. disszertációval, és ugyanebben az évben volt akadémiai vizsgahangversenye is. 1906-1907-ben tanulmányutat tett Berlinben és Párizsban. A francia fővárosban érte életének egyik legdöntőbb zenei élménye: megismerkedett Debussy muzsikájával.

Már 1905-től kezdődően rendszeres népdalgyűjtő utakat tett, és ezt a működését – kisebb megszakításokkal – egészen 1925-ig folytatta, de még 1950-ben is gyűjtött Mohácson. Gyűjtése, Bartókkal ellentétben, szinte kizárólagosan a magyar nyelvterületre irányult. Zenei élményeinek hatása alatt 1907-1909 táján szinte már teljesen készen van egyéni zenei nyelve és stílusa.

Első önálló szerzői estje 1910. március 17-én volt, műsoron többek között az I. vonósnégyessel, amelyet még ugyanebben az évben Párizsban és Zürichben is bemutattak, nem sokkal később (az I. világháború alatt) pedig az USA-ban is ismertté vált. 1907-ben lett a Zeneakadémia zeneelmélet-, 1908-ban zeneszerzéstanára. 1919 elején aligazgatónak nevezték ki, és ebben a minőségben vezette az intézetet a Tanácsköztársaság idején. Ezért utóbb fegyelmi vizsgálatot indítottak ellene, melynek eredményeként visszafokozták tanári beosztásába és egy évre szabadságolták. 1921-től tanított újra, és 1940-ig a Főiskola zeneszerzéstanára.

A húszas évek hozták meg számára a már régtől megérdemelt igazi világhírnevet. 1923-ban a székesfőváros fennállásának 50. évfordulója alkalmából rendezett ünnepi programra komponálta alkotóművészetének egyik csúcsát, a Psalmus Hungaricust, ez a mű hamarosan az egész világot bejárta. 1926-ban Zürichben, 1927-ben Hollandiában, Angliában, Németországban és az Egyesült Államokban is bemutatták. A Psalmus diadalútja jelentette egyúttal Kodály karmesteri működésének a kezdetét is. 1926-ban került bemutatásra a Paulini Béla és Harsányi Zsolt szövegére írt daljáték, a Háry János, zenéjéből zenekari szvitet készített, amely ugyancsak világszerte játszott hangversenydarab lett, Amerikában Mengelberg szólaltatta meg 1927-ben. Ezekben az években alakult ki meleg barátsága Arturo Toscaninivel, neki ajánlotta az 1929-ben átdolgozott Nyári este című zenekari kompozícióját; a nagy olasz karmester Amerikában számos művét vitte diadalra, és jelentős alkotások megírására ösztönözte a zeneszerzőt.

1925 táján irányult figyelme a gyermekénekkarokra s egyúttal az iskolai ének-és zenetanításra. Megvilágosodott előtte, hogy a zenei közoktatás nem kielégítő és idegen szellemben történik. Az iskolai énekkarok működését általánossá és magas színvonalúvá kell tenni, hogy zeneileg művelt fiatalság nevelkedhessen fel. Ennek a célkitűzésnek a megvalósítására ezentúl tevékenységének igen jelentős hányadát szentelte, mindenekelőtt azáltal, hogy remekbe szabott gyermekkarai révén megfelelő magas színvonalú, nemzeti gyökerekből táplálkozó zenei anyaghoz juttatta az iskolai énekkarokat. Népzenekutatásának és rendszerező munkájának tapasztalataira támaszkodva, a folklorisztika fejlesztése és a magyar népi zenekultúra terjesztése érlékében 1930-tól a budapesti tudományegyetemen zenefolklorisztikai és zeneelméleti szemináriumot indított, amelyet 1939-ig vezetett. 1937 őszétől a Zeneművészeti Főiskolán népzenét adott elő, fáradozásainak eredményeképpen indult meg a rendszeres népzeneoktatás felsőfokú zenei tanintézetünkben.

1940-ben, miután a főiskolán beszüntette a zeneszerzésoktatást, az MTA-ra került, ahol a Magyar Népzene Tárának szerkesztését vezette. Irányítása alatt jelent meg később a sorozat első öt kötete. Még ugyanebben az évben lett a Magyar Néprajzi Társaság tiszteletbeli tagja. Kodály ez időben már a magyar zenei élet egyik legismertebb személyisége. 1942-ben, 60. születésnapján országszerte ünnepelték. Jelentőségének méltó elismerésére a felszabadulás után került sor. 1945-ben a Zeneművészeti Főiskola igazgatói tanácsának lett az elnöke. 1946-49-ben az MTA, 1951-től a megalakuló Zenetudományi Bizottságnak az elnöke. 1952-ben és 1957-ben, 70. és 75. születésnapja alkalmából nagyszabású jubileumi ünnepségekkel, emlékkönyvekkel és egyéb kiadványokkal tisztelték meg. Zeneszerzői tevékenysége életének ebben az utolsó korszakában főképpen a kórusművészet felé irányult, ugyanakkor nagy számban adott ki zenepedagógiai jellegű, az ének- és szolfézsoktatást szolgáló műveket.

Gyakran megfordult külföldön, személyét és műveit mindenütt nagy megbecsüléssel fogadták: 1960-ban az Oxfordi Egyetem, 1964-ben a berlini Humboldt Egyetem díszdoktorává avatta, a Nemzetközi Népzenei Tanács (CIFMC) elnökévé, a Nemzetközi Zenepedagógiai Társulat (ISME) díszelnökévé választotta. 1963-ban Moszkvában a Háry Jánost mutatták be nagy sikerrel. Bartókkal karöltve a magyar népzenére támaszkodva alakította ki egyéni magyar stílusát, művészetével a legmagasabb világszínvonalon képviselte a magyarság zenekultúráját. Életműve a zeneművészetnek jóformán minden ágára kiterjed, mégis külön ki kell emelni kórusművészetét, amely a XX. század zenetörténetében egyedülálló, korszakos jelentőségű. A reneszánsz vokálpolifónia mesterei óta nem volt zeneszerző, aki hasonló súllyal és színvonalon kezelte volna az énekkart. Fáradozásai a magyar zenei műveltség felvirágoztatásáért felmérhetetlen értékűek. Síkraszállt az iskolai énekoktatás megújításáért, pedagógiai jellegű műveivel és írásaival egy műveltebb, tartalmasabb muzsikusgeneráció felnevelésén munkálkodott, fáradhatatlanul küzdött a helyes magyar nyelv és általában a nemzeti tradíciók megőrzéséért. Mint tudós módszeresen gyűjtötte, feldolgozta és rendszerezte a népdalokat és a népi zenekultúra egyéb elemeit, tudományos tevékenységével az összehasonlító népzenetudomány nemzetközileg elismert, úttörő jelentőségű képviselője lett.

(Forrás: Magyar Elektronikus Könyvtár)

Iskola

Ismerj meg hasznos információkat az iskolánk működéséről.